Laatste dagen

29 augustus 2022 - Zwolle, Nederland

Vrijdag 26-08-2022

Laatste echte vakantie dag, vanmiddag vertrekken we per bus richting San José, van waar we naar huis vliegen. De ochtend hebben we nog doorgebracht in Samara. Samen met Sanne een smoothie bowl gegeten en koffie gedronken in het surfers café tegen over het hotel. (Veeeeel beter dan het ontbijt bij het hotel)

Rond 12.00 zijn we vertrokken naar San José. Zooo ik dacht dat ze in Nederland files hadden, maar we hebben op een stuk letterlijk 2,5 uur stil gestaan. Iedereen moest ondertussen al mega nodig plassen, werd de bus een soort disco bus.

De reis wat zonder oponthoud kleine 4 uur zou duren, heeft nu ruim 7 uur geduurd. Helemaal gaar kwamen we om 19.00 aan in het hotel.

Om half 8 snel met zijn allen richting de MAC gelopen, frietje eten en snel weer terug. Echt veilig is het s avonds niet op straat. Hotel heeft ook mega grote hekken om het terrein heen.

Zaterdag 27-8-2022

Vandaag de laatste dag in San José en een lange reis dag voor de boeg.

Na enigszins een beetje uitslapen rond 9.00 met Sanne koffie gedronken in het hotel (lees slootwater met melk) daarna zijn we met zijn tweeën even wezen “shoppen” in de stad. De stad is heel vies en voelt erg onveilig. Veel straat verkopers, zakkenrollers, vage figuren etc. We waren er eigenlijk al snel klaar mee. Rond 11 uur terug naar het hotel, want de koffers moest om 12.00 van de kamer af. Gelukkig mocht de reisleidster de kamer aanhouden tot we opgehaald zouden worden om naar het vliegveld te gaan. Om de tijd de doden zijn we nog met een klein groepje naar de Starbucks gewandeld voor een ontbijtje en koffie, we hebben daar eigenlijk heel lang gezeten. Daarna nog even bij de kathedraal wezen kijken.

Om half 4 was de bus er om ons naar het vliegveld te brengen, inchecken hadden we al online gedaan, en ik had alleen handbagage mee, dus kon direct door naar de security. Nog even wat winkeltjes bekeken en om 19.00 uur baarden.

Een samenvatting van de reis; als eerste de groep was echt geweldig! Iedereen kon met iedereen en we hebben mega veel lol gehad met elkaar. Elkaar de gek aansteken. Vanaf dag 1 was het al direct goed.

Daarnaast het land was prachtig, veel natuur, bijzondere dieren gezien en weer wat ervaringen rijker. Ik heb mij deze reis nog nooit zo rijk gevoeld (letterlijk). 10000 colon, 1000, 2000 etc.

Dikke pluim voor de buschauffeur die ons het hele land rond gereden heeft, netjes rustig over de gaten en hobbels rijden, zodat we niet helemaal door elkaar geschud werden, af en toe een geintje was er ook bij.

De gids heb ik zo mijn mening over, ze was eerder een mede reiziger dan een gids. Als je haar wat vroeg was het standaard antwoord, “Google het maar” of “ik ben geen Wikipedia”.

Jeroen (groepsgenoot) was drukker met restaurants regelen dan zij. Ook de communicatie vanuit de reisorganisatie had beter gekund met betrekking tot wisselingen van accomodaties.

1. Els:
    29 augustus 2022
    Weer fijn als je heelhuids thuis gekomen bent. Een geweldige reis gemaakt, een ervaring rijker. Geweldig toch? Ik doe je dat zeker niet na. Een prestatie je doet het toch maar.👍