Monument Valley, Moab and Arches national park

15 september 2017 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Dag 8: monument valley.

Vanmorgen zijn we vroeg vertrokken want het wordt een lange reis dag.
Vandaag dan ook de luxe dat ik lekker met Sarah mee mocht in de Dodge 🙂.

De eerste stop was bij Glen Canyon, na een wandeling van ongeveer een half uur kwamen we bij de rand van de Canyon. In de Canyon was een kleine zijtak van de Colorado rivier te zien. Heel mooi, maar wat is het er heet. We zijn nu in de woestijn aangekomen, temperaturen ver boven de 30 graden.

Vervolgens zijn we door gereden naar het plaatsje page waar we even een pauze stop hadden bij een supermarket. Op weg daarna toe reden we door een straatje waarin Sarah zei; " okay, Lets start a game. How many Churches do you see?".
Het waren er maar liefst 14 op een lange rij. Na een stop zijn we doorgereden in richting van monument valley! It is in the state of Utah, so we are in the dessert. Wauw its so beautiful here. Can't descripe how it is.

Om 16.00 uur zijn we begonnen aan een jeep tour door de monument valley.  Door de oorspronkelijke bewoners van dit gebied, de Navajo indianen, werden we rondgeleid door de kloof met de meeste verscheidenheid aan rode tinten. Het landschap van Monument Valley bevind zich op de grens van de staten Utah en Arizona. Er staan daar soms honderden meters hoge rotspieken in een verlaten landschap. Monument Valley maakt deel uit van het Navajoreservaat en er zijn hier veel westerns gefilmd.
Normaal is het hier snik heet en regent het zelden, maar vandaag begonnen we met regen. Zeiknat  in de jeep, zand stormen. Werkelijk zand overal. Maar wat is het hier indrukwekkend. Hobbelend met een jeep door de prachtige natuur. De vormen van de rotsformaties herkennen. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het er uithalen, olifanten, kamelen, een hand, eagle, horse.
Op een gegeven moment kwamen we bij the eye in the rock, dit is een groot uitgeholde rotsformatie. Er was een stuk waar je in het losse zand naar boven kon rennen, alleen op blote voeten. Samen met de gidsen en 2 groepsgenoten naar boven gegaan en gezamenlijk hand in hand naar beneden gerend. Zo leuk om te doen, hadden de grootste lol samen.
Bij terugkomst in het visitor area op het terras gezeten met Ine en Sarah, goede gesprekken gevoerd en uitkijkend op de prachtige rotsformaties.

Tegen 19.30 zijn we vertrokken richting hotel wat nog ruim 1,5 uur rijden was in het donker.

Dag 9: Moab + Arches national park.

Vanochtend eerst even een Skype afspraak gehad met mijn therapeut, wat heel fijn was. Waarna we rond half 9 vertrokken in de richting van Moab. Eerst hadden we even een tussen stop bij een supermarkt om water en lunch te scoren. Om vervolgens door te rijden naar Canyonlands national park. Een opnieuw mooi landschap dat uitgesneden is door de Colorado rivier. Bij aankomst zijn we naar een look outpoint gereden om er foto's te nemen, wat rond te wandelen en te picknicken. In de verte was de lucht pik zwart en was er een flinke onweersbui aan de gang.  De volgende stop was bij the whale rock, een rotsformatie waar je het prachtige landschap door heen kon zien. Het was ongeveer een half uur lopen. We zijn droog overgekomen, maar op de terug weg helemaal zeik nat, hagel stenen zo groot als knikkers, fikse licht flitsen, heb het stuk binnen 10 minuten terug gerend. Normaal regent het hier niet 😮. Omdat iedereen zeiknat was inclusief de bus zijn we maar terug gegaan naar het hotel in Moab. Ik wilde graag het stadje in maar het werd maar niet droog. Dus helaas. Beetje gechillt op mijn kamer. Tegen 18.00 uur met Ine mee gegaan om wat te eten. ( soms zijn er goede en soms zijn er slechte dagen. Vandaag nam Ine me mee on mij even een steuntje in de rug te geven). Alleen alle restaurants puilde uit, dus besloten we een picknick bij haar te houden. Soep en broodjes in de supermarkt gehaald en dan gezellig bij haar op de kamer gekletst. Een ontzettend lief en positief persoon! Daarna even samen de was opgevouwen en ben ik terug gegaan naar mijn kamer. Nu is het ondertussen droog, dus ben ik zelf toch nog even richting Moab gelopen om in de winkeltjes te kijken. Nu ga ik proberen te slapen ( wat ik al nachten niet doe)

Dag 10: Arches national park

Om 7.45 am zijn we vertrokken richting Arches national park, zo vroeg om de drukte voor te zijn anders sta je eeuwig voor de entree te wachten. In het park hadden we verschillende stops om een wandeling te maken eerst naar double o arch, wat lijkt op een sunglasses on the back side, daarna naar pinetree Arche, tunnel Arche en landscape Arche. Je raakt hier maar niet uitgekeken. Wat is het mooi. Na de wandelingen weer doorgereden richting hotel, met onderweg nog een photostop at balanced rock. Een grote rotsbal die balanceert op een onderplateau, het lijkt of hij er elk moment af kan vallen.  Vervolgens nog een stop bij "the tree sisters" 3 rotsformaties naast elkaar. Op dit punt kwam een reisgenoot er achter dat hij zijn camera verloren is, dus we moesten weer terug naar de eerste stop, wat ruim een uur rijden is, ik zat bij Sarah in de auto, dus ben mee terug gegaan met het koppel dat het verloren was. Het park is zo groot dat je van begin tot eind en terug ruim 4 uur kunt rond rijden. Anders zouden we al vroeg terug zijn in de lodge, daar is ook niet veel aan, dus nogmaals de balanced rock bekeken voor de 3e en later 4e keer. Helaas de camera is niet gevonden.

S avonds zelf nog even het dorpje Moab in geweest, gekeken of er nog leuke souvenirs zijn!