Strange weather in Yosemite!

22 september 2017 - Oakhurst, California, Verenigde Staten

Dag 15 Death valley national park

Vandaag is een verschrikkelijk lange reis dag. We gaan nu echt de mountains in, dus moeten met zijn vijven in de auto om zo gewicht te besparen in de bus, want de bus (Marie) moet ook Steve (zo noemen ze de trailer)  trekken. De trailer is vernoemt naar de rijinstructeur die Ine heeft leren in parkeren met de trailer achter de bus. In Amerika moet je het een keer goed hebben gedaan, dan krijg je toestemming om er mee te rijden.

We rijden vanuit Vegas via pahrump in de richting van Death Valley.
Pahrump is de enige plaats waar prostitutie legaal is.

Eenmaal bij Death Valley national park aangekomen was de weg geblokkeerd, we moesten 10 minuten wachten voor we weer verder mochten.

De reden waarom ze Death Valley, Death Valley noemen is omdat er helemaal niks is, het is de grootste en heetste plek op de wereld. Het regent er maar 24 cm per jaar. De hoogste temperatuur gemeten was in 1912, 165f wat ver boven 60 graden is.

Er zijn vele uitzichtpunten die de diverse natuur van Death Valley goed laten zien. Zo sta je ineens in een duingebied en even later sta je in een maanlandschap.

Onderweg waren Sara en ik aan het bedenken of we hier een stad konden bouwen en hoe het er uit zou zien, je moet wat als er alleen een rechte weg is en verder dorre droge mountains. Even onze fantasie te loop gelaten, we zijn er over uit dat het een glazen bubbel wordt met airco, zodat we het uitzicht wel behouden.

De eerste stop was een lookout point over het nu gele gesteente.

Een volgende stop was bij Badwater, een grote Zoutvlakte in the middel of Death Valley. We zitten nu zo'n 85,5 meter onder zee niveau.
Uiteraard moesten Ine en ik nog even onze yoga oefening doen, want we waren nog niet in evenwicht van de vorige keer.

Daarna zijn we gestopt bij the general store for lunch. First it looks liked it was closed, but there was an other one a bit further.

De laatste stop in Death Valley was the sanddunes. Een grote zandduin in het midden van de droogte. Pff wat is het er heet. Schatten de temperatuur ver boven de 40.
Snel foto's maken en doorgaan.

Om Death Valley uit te komen moeten we 2 grote bergpassen over. Deze zijn heel hoog, vandaar dat we vandaag met 1 persoon meer in de auto zitten.

Als we aankomen in Mammoth Mountain is het contrast met de groene natuur en de verlatenheid van Death Valley groot. We overnachten in Mammoth Mountain, een beroemd skioord in de winter.

De omslag in temperatuur is in eens ook anders, aan de andere kan van de mountains zijn we ruim 30 graden gezakt ik temperatuur. Brr.. Wat is het koud, lopen we dan in de korte broeken bij 15 graden. De auto van airco naar heather veranderd.
So i am really tired now of the whole day driving.

Ze zeggen dat het morgen gaat sneeuwen 😮 daar zijn we niet bepaald op gekleed.

Dag 16: oakhurst

Goedemorgen, dat is nog eens een verrassing, wakker worden in meters sneeuw en temperaturen van -4. De hele planning loopt in de war, we mogen met de bus zo de pas niet over en zullen moeten wachten tot de sneeuw geruimd is en de pas weer open is. Dit gaat nog wel een poosje duren.

Na ruim 1,5 uur wachten toch begonnen aan de reis. Onderweg lazen we al dat de Tioga pas waar we over moesten gesloten was. Het is een hele rare gewaarwording zo.
Druk op zoek gegaan naar alternatieven. Enige optie is 8 uur om rijden. Druk uitzoekend, veel bellen, appen, vragen bleek hij net geopend te zijn, we zijn er dan ook gelijk op gegaan want voor vanmiddag voorspellen ze nog meer ellende.

Een prachtige tocht met besneeuwde mountains, de lucht is nog steeds donker en laat dus zien dat er nog meer sneeuw komt. De temperatuur is rond het 0 punt.

Halverwege de pas hebben we een stop gemaakt bij de sequoia bomen. Een wandeling van ongeveer een uur. Onwijs hoge bomen, de geur van dennen, geen geluid om je heen, heerlijk! Ook hier begon het te hagelen, gelukkig vingen de hoge bomen het op.

Tegen 18.00 uur kwamen we aan in oakhurst, het plaatsje waar we 2 nachten verblijven. S avond nog even aan de wandel geweest opzoek naar een ATM machine. Daarna wat filmpjes  gekeken en slapen

Dag 17: Yosemite national park

Vanmorgen zijn we om 8 uur vertrokken in de richting van Yosemite national park. Het was eerst ruim 2 uur slingeren door de bergen voor we in de Valley aan kwamen. Ook hier is het weer goed geregeld shuttle busjes brengen je naar het startpunt van de wandeling. Vandaag ben ik met Sara en Ine op pad geweest, zij gingen een lange wandeling maken naar halverwege de Nevada Falls. Een pittige wandeling, stijl omhoog. Maar heel mooi en gezellig. Er staat 6 uur voor om dit te lopen, maar we waren met 4 uur terug.
We hebben een picknick stop gehad op de top van de Vernal Falls aan een van de baden, heerlijk dat geklots van het water. Daarna zijn we nog een stuk door gelopen tot halverwege de Nevada Falls. Dit was nog meer stijgen dan het eerste deel. Prachtige uitzichten op half dome (bekendste mountain hier)
Tegen vieren kwamen we helemaal gesloopt weer aan bij de parking om op de rest van de groep te wachten om terug te gaan richting hotel.

Om 19.00 uur hebben we een "eind" dinner met zijn allen.
Het was heel erg gezellig. Aan het eind hielden 2 reisgenoten een briefing. Tijdens de reis kregen we dit elke keer bij aankomt in het hotel voor de nieuwe dag. Ditmaal was het onze beurt. Leuke anekdotes werden er verteld over onze supermarkt stops, restroom stops en uiteraard de mooie reis die we hebben gemaakt met 2 top reisgidsen. Wat zal ik deze dames missen.
Ook vertelde Ine wat de eindstand was van de aantal kilometers die we hebben afgelegd; 5650 km ongeveer.
Dat is verschrikkelijk veel.

Morgen zetten wij onze reis nog door naar san fransico waar zij ons zullen verlaten.