Het begin van de reis..

15 augustus 2022 - Sarapiquí, Costa Rica

Op vakantie gaan is altijd stressen….

Tja.. het zou ook allemaal soepel verlopen als je dat graag wil. Alles is in gepakt, alle documenten zijn geregeld of ingestuurd.. maar dat ene belangrijke papiertje is er 2 dagen voor vertrek nog niet. STRESS STRESSS STRESSSSS..

na veel bellen, boos worden, nog meer bellen, weer boos worden, vrouw aan de andere kant van de lijn gooit de haak er op en weer opnieuw… is het document er! Klaar voor vertrek :)

Zaterdag 13-08-2022

Lets go!! Braaf de 4 uur voor vertrek aanwezig op Schiphol gewapend met alleen handbagage. Achteraf gezien helemaal niet nodig geweest, ik stond binnen 10 minuten al achter de douane. De rij voor een kopje koffie bij de Starbucks duurde nog langer..

Terwijl ik wachtte even met mijn vriendinnetje de grote W gefacetimed.

De vlucht naar Frankfurt verliep goed, aan boord zat ik naast 2 reisgenootjes, leuk om alvast iemand te leren kennen. Op de luchthaven dan ook samen koffie gedronken tot we door konden voor de volgende vlucht.

De 11 uur durende vlucht overleefd, denk ik dat mezelf in meest denkbare houdingen heb geprobeerd te wurgen om ook nog maar beetje comfortabel te zitten.

Helaas was er op de vlucht geen special meal doorgegeven. En dan ook met de vraag “what now” het antwoord was “sorry cant do anything for you” okay, that means we don’t get any meal the whole flight? “Yes was the anwers” (Same for the girl next to me)

Onderweg al wat groepsgenoten gespot, dus af en toe even kletsen, mooi excuus om aan de wandel te gaan.

Om 17.45 uur (lokale tijd) kwamen we aan in San José. Ondanks dat het nog zo vroeg was is het al pikkedonker. Met een tussenstop bij een supermarkt (want het water mag je hier echt niet drinken) door gereden naar het hotel, waar we alleen ter overnachting blijven. Heerlijk gedoucht en nu een poging doen tot wat uurtjes slaap. Denk dat het morgen wel even een cultuur shock wordt met wat je op straat aantreft.

Zondag 14-08-2022

Na een prima nacht slapen (wel met veel harde muziek) was ik om 6.00 wakker. Om 7.30 uur had ik afgesproken met Jeroen en Wendy om samen te gaan ontbijten. Heel fijn dat dat incl. Was in dit hotel.

Om 9.00 uur hadden we een briefing met de groep, kennismaken en de opties voor de excursies bespreken voor de komende 2 dagen.

Vanmiddag staat Tirimbina national park op de planning.

Om 10.00 uur zijn we vertrokken, missie 1 was geld pinnen. Nou ik kan je vertellen dit is geen gemakkelijke zoektocht. Na 5 banken heeft de grote deel van de groep cash geld en zijn we 1,5 uur verder.

Na een tijd rijden hebben we een stop gemaakt langs de kant van de weg om echt vers fruit te proeven. Papaya, dragon fruit, mango, ananas, mini bananen, watermeloen, lychees. We zijn nu in de regio waar de cacao vandaan komt.

Daarna hebben we met zijn allen een kopje koffie gedronken!!

Daarna door gereden naar een plek waar we kikkers konden spotten: “Frogg heaven”.

We hebben daar gezien hoe verschillende soorten fruit groeien; limoenen, gember, kurkuma, sterrefruit.

Verder hebben we een leguaan in de boom gespot en de Yellow through Toekan. Daarna liet de gids diverse soorten kikkers zien (die trouwens giftig zijn) als eerste vonden we de Red eyed blue frogg, een kleine rode kikker, dan green & black poison dart frogg.

En als laatste de Tree frogg, die echt prachtig is!!

Daarna doorgereden naar de logde waar we verblijven, een prachtige plek midden in de natuur. Met de hele groep afgekoeld in het zwembad. Om 18.00 is het hier al donker, schemering kennen ze niet. Het is aan of uit! (Dit geldt overigens ook voor de regenbuien)

Ik denk wel dat de DEET mijn beste vriend wordt deze vakantie, je wordt levendig opgegeten door die beesten 🥹

Maandag 15-08-2022

Vanochtend al vroeg ontbeten om vervolgens een wandeling te maken in tirimbina nation park. Deze wandeling werd geleid door een gids. De missie was om apen en luiaards te spotten. De brul apen hebben wij gevonden boven in de boomtoppen terwijl wij stonden te wiebelen op mega lange,hoge en gammele hangbruggen. Geef toe, ik scheet hem 7 kleuren. Verder hebben we Bullet Ant gevonden, eigenlijk een mega mier die giftig is.

Aansluitend hadden we een chocolade tour. Eerst liet hij de cacao boom aan ons zien, je hebt 3 kleuren vrucht, rode, groene en een combi daarvan. Daarna kregen we de vanille plant te zien. Heel tof om te zien. Daarna nam hij ons mee naar een hutje waar we de stappen van de ontwikkeling van de cacao kregen te zien. Als eerste liet hij ons de vrucht proeven, dit smaakte beetje naar mango met de structuur van een lychee. Daarna de boon ongebrand gevolgd door de gebrande boon. Om het vervolgens te malen tot een poeder samen met kaneel en suiker. De poeder kregen we te proeven, het had als je er in kneep de structuur van een brownie. Heel bijzonder om die smaken op deze manier te proeven. Vervolgens voegde hij er heet water aan toe om er chocomelk van te maken. We konden zelf bepalen of we er Chili, peper, maizena, rum of vanille aan toe wilde voegen. Het had een bijzonder smaak en structuur. Uiteindelijk maakte hij er chocolade saus van. We konden dit over stukjes mango en banaan heen gooien. Jammie!!

Aan het einde kregen we nog kleine stukjes chocolade om mee te nemen samen met een souveniertje. Een jutezakje met cacao bonen er in. (Nu hopen dat ik het mee mag nemen naar NL)

Vanmiddag zijn we vrij en hangen we lekker aan het zwembad in de lodge.