Tortuquero & La Fortuna

19 augustus 2022 - La Fortuna, Costa Rica

Dinsdag 16-08-2022

Na een goede lange nacht slapen was ik om 6.00 uur wakker. Spullen gepakt voor vannacht , want we slapen in Tortuguero nationaal park. Om daar te komen moeten we via bootjes, waar niet alle bagage in mee kan, dus alles over pakken in een rugzak. Na een rit van kleine 2 uur tussen bananen en ananas plantages. Super mooi om te zien.

Tortuguero ligt aan de Caribische Zee. Vanwege zijn het doolhof aan rivieren, kreken en kanalen en het dichte moerasachtige regenwoud is het nationale park alleen per boot te bereiken. We worden opgehaald door een motorboot die ons over de kronkelige rivier beweegt en dwars door het kanalenstelsel van het park manoeuvreert.

We verblijven 1 nachtje in een logde, “zoals de groep zegt een huisje op palen”

Aangekomen bij de lodge geluncht en spullen gedropt op onze kamer om door te gaan met de excursie. Per boot werden we verplaatst naar het “dorpje” waar we een boottocht gingen doen door de kanalen en rivieren. Ik ben samen met een groepsgenootje per Kayak gegaan. (Ik zal er maar niet bij vertellen dat er krokodillen van 4 tot 5 meter zwemmen)

Onderweg hebben we wat vogels gespot, een baby leguaan en brulapen. De tocht duurde heeeeeeeel lang. Uit verveling begonnen we maar beetje te geinen met de jongens. We visten met onze peddel soort balletjes uit het water en vuurde die dan af naar de ander.

Om 18.00 uur wordt het hier al donker. Schemering kennen ze hier niet, het is aan of uit. We gingen met een prachtige kleur lucht terug naar de logde.

Tortuguero dankt zijn naam aan de grote aantallen groene zeeschildpadden, die in de periode juli tot begin oktober het strand opkomen om eieren te leggen. Jaarlijks telt het strand zo'n 100.000 schildpadnesten!

Ik heb officieel geen smetvrees maar de logde waarin we verbleven was alles behalve hygiënisch. Ik heb het dan vooral over de kamers, handdoeken met ranzige vlekken erin, een bed waar ik niet heel enthousiast van werd. Gelukkig had ik mijn eigen handdoek mee in mijn tas en heb deze dan ook om het kussen heen geknupt.

Terwijl ze in het restaurant mega goede hygiëne hadden, zelfs haar netjes op.

Woensdag 17-08-2022

Ondanks de smerigheid wel een lange nacht geslapen, hoe tof is het om wakker gemaakt te worden door jungle geluiden en brulaapjes in de boom? De luchtvochtigheid is hier heel hoog en omdat er niet echt ramen in de kamers zaten (gaas was het raam) was echt alles klam.

Om 7.30 uur konden we ontbijten, verse ananas, papaya en watermeloen. Verder krijg je hier vaak rijst met bruine bonen en een of ander smerig worstje.

Om 9.00 werden we weer opgehaald met de watertaxi die ons terug zou brengen naar de bus.

We reizen vandaag door naar La Fortuna.

Het dorpje La Fortuna is beroemd om zijn ligging aan de voet van de vulkaan: de Arenal.

Na een lange rit kwamen we aan in het stadje! Wat leuk om ook weer wat levendigheid te zien. Het is hier vrij toeristisch. Missie 1: was de was doen. Gatver wat was onze kleding smerig, sowieso van het vliegtuig maar ook van al die vochtige lucht hier. Alles is klam. Was naar de wasserette gebracht, daarna even met Sanne geshopt, of nouja op zijn Hollands kijken kijken en niet kopen. Toen we terug kwamen even aan het zwembad gelegen met de rest van de groep. Gedoucht, omgekleed en daarna met Sanne opzoek gegaan naar een eet tentje. We vonden een organic tentje, wat een heerlijke dingen op het menu. (En dat zeg ik voor het eerst deze reis) Als vegetariër is het hier een drama en de salades kun je beter niet eten omdat je niet weet waar het mee gewassen is. Het kraanwater hier is voor ons erg vervuild. Er waren nog 2 andere dames uit de groep daar dus gezellig met zijn vieren gegeten. Daarna nog even wat souveniertje gekeken. Iedereen kon beetje zijn eigen ding doen vandaag, was wel even fijn, de dagen hier voor zaten we echt in de middle of nowhere.

Donderdag 18-08-2022

Dagje la Fortuna; vandaag hadden we als excursies op de planning om naar een waterval te gaan in de ochtend en s middags naar de thermische baden. Omdat een deel van de groep nog eerst gingen wandelen moesten wij zelf (Sanne, Nanda en ik) naar de waterval komen per taxi.

Eerst ben ik met Sanne gaan ontbijten bij het tentje van gister, een heerlijke smoothie bowl!! Daarna nog wat rond gewandeld door het plaatsje. Om 11.00 richting catarata waterval vertrokken per taxi. Een prachtige waterval in de jungle. Het was maar liefst 540 trap treden naar beneden en uiteraard ook weer naar boven. Je kon er heerlijk zwemmen, het water was wel mega koud.

Tegen half 3 waren terug bij onze logde, even omkleden, spullen pakken om door te gaan naar de thermische baden. Heerlijk middagjes gerelaxt. Ze hadden zelf een “wet bar” heel grappig, een bar waar aan je kan hangen in het water met cocktails.

Tegen 19.00 waren we weer terug in de logde. Allemaal hard gekookte eitjes ondertussen.

1. Els:
    19 augustus 2022
    Je bent wel avontuurlijk. Die waterval lijkt me mooi om te zien. Ben benieuwd naar je foto’s. Geniet ervan,
  2. Els:
    21 augustus 2022